jerushafrika.reismee.nl

Geniale gewoontes in Afrika

Hey iedereen 

Ik bedacht me dat ik maar weer es wat moest laten weten over hoe het hier gaat. Het gaat hier heel erg goed. Ik zit echt op mijn plek hier, gelukkig ben ik eindelijk gewend aan de cultuur dat duurde even maar nu ik er aan gewend ben wil ik ook niet meer anders  . Dus dat wordt wat als ik thuis kom maar ja dat zien we dan ook wel weer. In mijn guesthouse zijn allemaal leuke mensen we zitten er momenteel met veertien mensen en daar blijft het ook bij. Wat een erge gezellige bende is en eigenlijk gaat alles onderling erg goed waar ik heel erg blij mee ben. Alleen Belgisch is wel erg anders dan Nederlands zij hebben bijvoorbeeld een heel andere betekenis voor poepen maar ook hebben ze hele andere woorden voor magnetron, jurk, bank en ga zo maar verder. Ook hebben we een doof meisje in het huis dus soms gebruiken we ook gebaren. Ook hebben we een cursus gebarentaal gehad wat heel interessant is.

Ik kwam er achter dat vet veel mensen het gek vonden dat ik hier gewoon naar de mac Donalds ging wat exact hetzelfde is als in Nederland behalve dat je hier voor drie euro een groot menu hebt en je in Nederland je dan net je friet hebt. Maar ik dacht laat ik dan es effe wat schrijven over Port Elisabeth ook wel PÉ genoemd. PE lijkt gewoon op Nederland je hebt hier een spar, h&m, Zara, pizza hut, KFC nou en ga zo maar verder. Ook heb je in de supermarkten gewoon merken die je ook in Nederland in de winkel kunt kopen zoals Lipton (ice tea en thee zakjes), Koopmans, coca cola, pritt en ga zo maar verder. Veder spreken de mensen hier zuid-Afrikaans, Engels en xhosa. Xhosa is echt een hele gekke en grappige taal die mensen klikken een soort van met hun tong. Er wonen ongeveer 310 000 mensen in PE dus het is groter dan Amsterdam. het verkeer hier is ook geniaal, oranje is bijvoorbeeld even wat harder gas geven, ze hebben hier niet normaal hoge vluchtheuvels die je niet goed ziet dus je zit nog al es met je hoofd tegen het dak aan. Wat ik trouwens sowieso zit want de daken van de auto’s zijn erg laag. Ze rijden hier natuurlijk links. Als je loodsjedding hebt heb je trouwens sowieso een probleem want dan doen alle verkeerslichten het natuurlijk ook niet. Loodsjedding is dat ze de stroom uitzetten omdat ze te weinig stroom hebben voor alle mensen. Dat heb je ongeveer 1 keer per dag 2 tot 4 uur lang. Als laatste we moeten onze eigen stroom kopen in de supermarkt. Je betaald dan gewoon een betaald bedrag en krijgt dan een code mee die je in de meterkast kunt invullen en dan heb je stroom. Ik denk dat ik zo wel genoeg grappige feitjes heb op genoemd.

In het weekend heb ik ook erg leuke dingen gedaan ik ben weer naar kragga kamma game park geweest. Dit keer heb ik hele andere dingen gezien dan de vorige keer. Ik heb bijvoorbeeld een leeuw en en aap gezien wat ik de vorige keer niet heb gezien. Ook heb ik weer de giraffe en neushoorn (of dinosaurus   ) gezien maar die beesten blijven zo vet. Natuurlijk ben ik naar de mc Donalds geweest wat heerlijk was. Het was echt heel erg heet dit weekend. Zondag was het 35 graden echt veel te heet. Ook ben ik nog naar winkels geweest waar ik drie leuke T-shirts heb gekocht. Op 1 T-shirt staat Beach please dus die komt wel goed uit met dit weer en daar heb ik ook al veel complimenten en opmerkingen over gehad. 

Vrijdag was het Valentijnsdag wat ook heel erg groot wordt gevierd. Iedereen draagt dan rooie (Afrikaans) kleding, is vet netjes en de kinderen maken allemaal knutselwerkjes over de liefde die ze aan hun ouders geven. Savonds zaten we met een aantal mensen wat te drinken in een café en daar werd iemand ten huwelijk gevraagd echt heel leuk om te zien.

Ik hoorde dat het in Nederland erg slecht weer is dus hierbij een beetje warmte zodat het hier koeler wordt.

xxx jerusha 

Reacties

Reacties

Beppe en pake

Mooi Jerusha dat we eindelijk weer iets van je horen doormiddel van schrijven.
Prachtig dat je het zo goed naar je zin hebt.
Je zou bijna jaloers worden.
Beppe en pake

Laura Oud

Terwijl ik je verhalen lees en je foto's aan het bekijken ben heb ik als achtergrond een stort bui ????
Bakken uit de hemel ha ha en jij hebt het daar heerlijk naar je zin en lekker het zonnetje erbij ?
Veel plezier en geniet van je tijd daar want voor je het weet ben je weer thuis , dus stel niks uit ? groetjes liefs Laura

Mieke

Hoezo je wilt niet anders????? je komt wel terug hoor haha
Fijn dat je zo geniet!!!
Wat een ervaring!
Dikke knuff! Super trots op je??❤

Antoinette en Myrthe

Wat een schitterend mooi verhaal Jerusha. We genieten van al deze berichten. Ook goed om te lezen dat je het naar je zin hebt

Jelly

Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen!
Mooi dat je het zo naar de zin hebt en dat je leuke dingen doet, geniet er nog maar even van!!
En dan vooral van het mooie weer want ook vandaag regent het hier de hele dag....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!